Kiedyś ktoś napisał w "Sprawie", że poziom edukacji
muzycznej w Polsce jest żenujący. Sporo w tym racji. Ale zamiast
biadolić, lepiej pokazać, jak to zmienić. Potrzebna jest praca
u podstaw. Takiego właśnie wysiłku podjęli się autorzy strony
www.ulalala.obywatel.pl.
Z adresu kompletnie nic nie wynika, ale chodzi o przedstawienie
najważniejszych postaci muzyki poważnej, wytłumaczenie jak
działają poszczególne instrumenty i na jakie z grubsza epoki
dzieli się historia muzyki; nazwa serwisu tłumaczy już więcej
- "C(e)-dur". Z jednej strony są tu informacje bardzo
powierzchowne, z drugiej jednak autorom chyba nie o to chodziło,
by tworzyć internetową encyklopedię. Podstawowe działy to
"epoki", "instrumenty", "kompozytorzy",
"słownik muzyczny" i "różności". Daje
to wiadomości na elementarnym poziomie. Dla osób, które nigdy
się z tym nie zetknęły, to w sam raz. Na początek powinno
wystarczyć. Ja jednak czekam, aż autorzy poszerzą krąg opisywanych
kompozytorów. Nie ma na przykład Rachmaninowa albo Szostakowicza.
Przydałoby się też choćby minimalne poszerzenie informacji
o epokach. A może lepiej nie? W końcu mogłoby to zrazić potencjalnych
- jeszcze - melomanów.
Swoją drogą za dużo tu chyba zwykłych encyklopedycznych informacji,
a za mało "smaczków" w rodzaju listów Mozarta, które
zwykł pisywać podczas "posiedzeń" w wychodku. Przybliżenie
postaci w taki sposób jest bardziej zachęcające niż spis utworów
albo sucha biografia. Podobnie można by pisać nawet o Bachu,
który niesłusznie uchodzi gdzieniegdzie za koszmarnego nudziarza.
Nieco kolorytu dodają aforyzmy, choć pojawiają się tam nazwiska
raczej luźno związane z muzyką. Ciekawą lekturą jest forum.
Są tam nawoływania zagubionych studentów muzyki szukających
np. jakichś nut.
Serwis "C(e)-dur" to bardzo dobra propozycja dla
tych, którzy z muzyką nie mieli zbyt wiele do czynienia i
chcą to nadrobić. Szkoda, że podawane informacje wzięto z
encyklopedii, powielając w ten sposób banalny stereotyp, że
tak zwana muzyka poważna jest bezbarwna i nudna.
http://www.ulalala.obywatel.pl
|